Torrelles de Llobregat

Ja, des de que va ser possible l’ús de les noves tecnologies a l’àmbit escolar, la nostra escola va apostar fort en aquest sentit.

El claustre de mestres es va anar formant, es va fer un projecte i vam aconseguir així ser de les primeres escoles amb dotació de noves tecnologies.

Avui dia i seguint les directrius de la LEC, que reconeix el dret del nen a ser educat en el discurs audiovisual, la nostra escola continua en el camí de la innovació tecnològica per afavorir la nostra activitat docent.

Per tal de poder dur a terme el nostre propòsit, l’escola està elaborant un pla TAC (Tecnologies per l’Aprenentatge i el Coneixement) necessari per definir entorns d’aprenentatge que permetin treballar en xarxa i estimulin la vinculació dels alumnes en aquest procés.

Aquests espais han d’estar dotats d’un seguit de material com: cablejat a totes les aules, pissarres digitals, ordinador a l’aula…, que permetin la consecució dels continguts treballats a l’aula.

Així, en els darrers anys, l’escola ha anat incorporant amb l’ajut del Departament i de la comunitat escolar aquell material necessari per portar a terme el nostre propòsit (pissarres digitals, carro amb 10 portàtils, ordinadors nous per l’aula d’informàtica, cablejat a totes les aules…) sent conscients d’allò que encara ens queda per aconseguir com: pissarres digitals per tots els nivells, ordinadors nous per aquestes pissarres…

No obstant, estem convençuts que, pel simple fet d’incorporar tecnologies a l’escola, no es produeix ni una innovació ni un canvi metodològic.

Per tant, des de l’escola s’ha ofert un curs de formació pels docents en relació a les pissarres digitals, ja que considerem que és una important eina metodològica avui dia dins les aules. Alguns dels nostres docents ja estaven formats en aquesta tecnologia, no obstant s’ha ampliat amb aquest curs el nombre de membres de la plantilla que té interès per fer servir la pissarra dins les seves aules.

A part de la formació en aquesta eina en concret, l’escola enguany està promocionant dins el claustre un seguit de claustres pedagògics a càrrec de la comissió informàtica i d’alguns mestres formats en diverses matèries tecnològiques (vídeos, blocs, programes concrets…) on els mestres comparteixen coneixement i experiències respecte a les noves tecnologies i el seu ús dins les aules.

No volem que el nostre projecte vehiculi només els continguts a través de la tecnologia sinó que volem una escola que faciliti un aprenentatge més autònom i personalitzat de l’alumnat i això per tant requereix també diferents rols del professorat comportant en molts casos canvis significatius en l’organització i la metodologia.

El nostre projecte TAC contempla la implementació de les tecnologies des d’un compromís entre el desitjable i el possible i és compatible i coherent amb el projecte educatiu de centre. És a dir, els diferents espais es dotaran tecnològicament tenint en compte el seu ús i la seva repercussió a nivell d’aprenentatges.

Els usos que dins la nostra escola es donen a la pissarra digital són múltiples:

1-     Com a pissarra convencional. Amb la diferència de tenir moltes més utilitats ja que la informació exposada es pot guardar com a document per a ser utilitzada més endavant, recordar o ampliar el que ja s’havia explicat. El fet de poder afegir pantalles sense esborrar fa que sempre tinguis tota la informació a l’abast. També es pot imprimir aquesta informació i donar als alumnes com a eina d’estudi.

2-     Com a pissarra digital. Afavoreix entre d’altres coses:

–         El treball cooperatiu. L’elaboració de síntesis i de resums així com treballar estratègies per a la localització de la informació,l’obtenció i el tractament de les dades, alhora que exposar-les oralment (treball d’expressió oral). Un cop l’han dit en veu alta l’escriuen a la pissarra mitjançant el teclat de l’ordinador (expressió escrita i ortografia) i un cop finalitzada s’imprimeix i tots els alumnes tenen la informació que han elaborat conjuntament.

–         Utilització de programes i jocs educatius relacionats amb el tema que es treballa i per tant ja no és una feina individual com l’ordinador, si no que hi participen tots i la mestra completa l’activitat amb explicacions.

–         Projecció d’informació. Exposició dels treballs realitzats pels alumnes. Sobre la presentació es pot marcar per donar més èmfasi a la seva explicació.

–         Correcció d’exercicis ja que els alumnes tenen projectada la mateixa fitxa i sobre aquesta els nens/es exposen el seu exercici…

–         Activitats realitzades pel docent amb el notebook i relacionades amb el que es treballa, facilitant així l’explicació i dinamitzant el temes treballats a l’aula.

–         L’ensenyament i l’aprenentatge de les ciències, des de l’observació inicial fins a la realització i valoració final del procés d’experimentació.

–         La interacció de l’alumnat amb les matemàtiques , ja que poden construir figures geomètriques, resolució de problemes, aprendre dels errors per mitjà d’una retroalimentació immediata i efectiva, treballar amb càlculs…

–         Generar música, combinar sons, textos, imatges, fotografies i animacions… Cal que els entorns multimèdia posin èmfasi perquè els audiovisuals, la música, les imatges i les animacions siguin eines poderoses per comunicar idees.

–         Iniciació de l’alumnat d’infantil en el treball de l’ordinador ja que tenen una aplicació de resposta immediata, d’estimulació i exercitació autònomes. Tanmateix poden començar a dibuixar amb l’editor gràfic i a escriure amb el processador de text adaptat, reforçant així el procés de lecto-escriptura.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: